Łańcuch dostaw – 10 Super Trendów 2015

Sektor e-commerce rozwija się w zawrotnym tempie na całym świecie i będzie miał ogromny wpływ także na łańcuchy dostaw. Trendy realizacji łańcucha dostaw (SCE) ulegają dynamicznym zmianom. Poniżej prezentujemy pierwszych pięć z dziesięciu super trendów, które będą miały wpływ na SCE w 2015 roku.

Według Poula Breil-Hansena, autora artykułów nt. łańcucha dostaw.

trends

Niepewność finansowa, klimat, nowe technologie, media społecznościowe, ogrom danych, chmury, outsourcing i reshoring, więcej możliwości dla klientów końcowych, coraz bardziej skomplikowana i nieprzewidywalna sprzedaż. Czy kryzys finansowy jest już za nami i czy jesteśmy obecnie na drodze globalnego wzrostu? Istnieje wiele wyzwań, które wywołują presję na realizację łańcucha dostaw. Zarządzanie i realizacja łańcucha dostaw to wciąż stosunkowo nowe dyscypliny i istnieje wiele pytań bez odpowiedzi, które trzeba wziąć pod uwagę. W tym artykule zrezygnujemy z przebłysków i śmiało skupimy się na 10 super tendencjach, które mają największy wpływ na realizację łańcucha dostaw w 2015 roku.

1) Handel elektroniczny, mobilny i społeczny

Handel elektroniczny, mobilny i społeczny (e, m i s-commerce) rozwijają się szybko na całym świecie, podczas gdy reszta handlu detalicznego jest w stagnacji lub doświadcza spadku sprzedaży, przy czym trend objął teraz dodatkowo sektor B2B. Jeszcze kilka lat temu bardzo niewiele osób spoza Chin znało nazwę absolutnie największej chińskiej firmy e-commerce, Alibaba. Tak już nie jest. Alibaba jest notowana na giełdzie papierów wartościowych w Stanach Zjednoczonych od 2014 roku i obecnie bije na głowę zarówno firmy Amazon, jak i eBay pod względem wzrostu przychodów z e-commerce, które, jak spodziewają się eksperci, przekroczą 10 procent rocznie na całym świecie w ciągu najbliższych 2-3 lat.

Ogromny wzrost e-commerce zmieni życie wielu łańcuchów dostaw w nadchodzących latach. Łańcuchy muszą być szybsze, obsługa szerszego zakresu produktów musi być bardziej elastyczna, reakcja silniejsza, bezpłatna dostawa i bardziej efektywna obsługa zwrotów. Jeśli zwrócimy uwagę na fakt, że Alibaba.com jest obecnie odpowiedzialna za 60 procent wszystkich paczek, które są dostarczane w Chinach, to staje się oczywiste, że sektor e-commerce należy traktować bardzo poważnie.

Wszystkie ogniwa w łańcuchu dostaw od prognozowania poprzez zarządzanie zamówieniami, sortowanie, rozdzielanie, transport i przepływ zwrotów mają znaczenie. Amazon obiecuje dostawę już tego samego dnia do wielu miejsc w Stanach Zjednoczonych i Indiach. Oznacza to, że przyjęcie zamówienia, sortowanie, rozdział, wysyłka i dostawa musi nastąpić w ciągu 12 godzin, a odległość od najbliższego magazynu nie jest zbyt duża. Ma to swoje konsekwencje dla realizacji łańcucha, takie jak:

  • MIEJSCE: Firmy muszą być obecne na lokalnym rynku, aby mogły realizować szybkie dostawy tego samego dnia;
  • PRACA: Ważne, by mieć dostęp do wystarczającej liczby wykwalifikowanych pracowników, co w wielu miejscach jest wyzwaniem.
  • PLAN: Umiejętność planowania przestrzeni, operacji, przepływu produktów i dostaw są kluczowe.
  • INTELIGENTNY SYSTEM IT: Elastyczne systemy IT, które mogą zwiększyć przejrzystość, przepływ towarów i składowanie stają się jeszcze bardziej decydujące.
  • DOSTAWA: Darmowa dostawa do użytkowników końcowych w ramach ograniczonych przedziałów czasowych staje się konkurencyjnym parametrem.
  • PRZEPŁYW ZWROTÓW: Skuteczna obsługa zwrotów tak, aby szybko wróciły do przepływu produktu staje się krytyczna.

2) Sieci społecznościowe

Innym dominującym trendem przyszłości, który jest już popularny w Chinach, są nowe sieci społecznościowe, które są wykorzystywane przez firmy, aby wpływać na trendy biznesowe. W Chinach takie sieci społecznościowe, jak QQ.com zaczynają odgrywać istotną rolę. Facebook, Google i YouTube są w dużej mierze zakazane w Chinach, a to stworzyło przestrzeń dla nowych innowacyjnych usług i sieci. QQ.com jest ogromnym zbiorem aplikacji i usług, które są ze sobą ściśle zintegrowane. Konsumenci i sprzedawcy detaliczni mogą, na przykład, zobaczyć, gdzie konsument przebywa w czasie rzeczywistym i połączyć konsumenta z ofertą produktów, usług lub zdarzeń, które są po prostu w zasięgu ręki lub tuż za rogiem. Nowe sieci społecznościowe są już poważnym graczem na chińskim rynku detalicznym, a holenderski profesor zarządzania łańcuchem dostaw René de Koster spodziewa się, że będą one rozprzestrzeniać się na resztę świata.

QQ.com oferuje muzykę, zakupy, mikro blogi, gry on-line, usługi społeczne, wiadomości SMS, czat, spotkania wideo itp., które są prowadzone przez firmę Tencent, będącą drugą co do wielkości w Chinach grupą e-commerce. Media społecznościowe takie jak Facebook, Twitter, Google+, YouTube, Instagram i inne również odgrywają dzisiaj główną rolę w komunikacji, marketingu i zakupach na Zachodzie. Zapewniają one zupełnie nowy wymiar planowania w czasie rzeczywistym, który będzie wyzwaniem dla dzisiejszej realizacji łańcucha dostaw. To tylko zwiększy presję, aby sektor e-commerce reagował szybciej, taniej i bardziej elastycznie itd.

trends3) Bardziej elastyczne i mniej kosztowne roboty

Jedną trzecią z głównych tendencji stanowią nowe generacje elastycznych, tanich robotów, które ułatwią firmom automatyzację procesów magazynowych.

Firma Kiva uruchomiła już małe, elastyczne roboty, które zaczęły używać Amazon i inne firmy. Są one niedrogie, elastyczne, szybkie i ułatwiają skalowanie składowania w górę i w dół, jeśli zachodzi taka potrzeba. Przez długi czas duże magazyny stosowały zautomatyzowane systemy składowania i wyszukiwania oparte na układnicach (ASRS). Nowe, elastyczne systemy oparte na pracy robotów nazywane są systemami zautomatyzowanych pojazdów składowania i wyszukiwania (AVRSR). Są one znacznie bardziej dostępne dla małych i średnich przedsiębiorstw, a według profesora René de Koster w najbliższych latach zobaczymy falowy wzrost liczby ręcznych magazynów, które staną się automatyczne z nową, elastyczną technologią. Pojawią się one przede wszystkim w miejscach, gdzie koszty za metr kwadratowy i wynagrodzenia pracowników są wysokie. Tendencja ta obejmie również dostawców logistycznych i firmy 3PL, które obecnie opierają się na pracy ręcznej.

4) Zarządzanie zmianą w łańcuchu dostaw

Żyjemy w świecie, w którym tempo zmian gwałtownie wzrasta i zdolność łańcucha dostaw do wprowadzania zmian i przekształcania ich w krótkim czasie będzie w roku 2015 jeszcze bardziej istotna niż dotychczas. Sprawna realizacja poważnych zmian w łańcuchu dostaw będzie zatem ważnym czynnikiem w roku 2015, co nie może to być dużym zaskoczeniem dla menedżerów łańcucha dostaw. Jednak jak wiele zyskuje firma po pomyślnym wdrożeniu może być zaskoczeniem nawet dla najbardziej doświadczonych. Badania przeprowadzone przez McKinsey od sierpnia 2014 pokazują, że 25 procent firm, które mają najlepsze umiejętności wdrożeniowe dostosowują się do zmian 4,7 razy lepiej niż 25 procent firm najgorszych. 25 procent firm z czołówki było również o 30 procent lepszych we wskaźnikach finansowych niż 25 procent najgorszych. Najbardziej uderzające jest chyba to, że najlepsi osiągają dwukrotną wartość 2 lata po wdrożeniu w porównaniu z najgorszymi. To jest niezwykłe, bo każdy wie, że wszystkie firmy tracą tempo i wyniki w okresie powdrożeniowym.

5) Zmiana wymaga przywództwa

W nowoczesnych działach łańcucha dostaw obserwujemy dużo zarządzania, a tylko trochę przywództwa. Jest to problem, ponieważ utrudnia wdrożenie, zmiany i zatrzymywanie wykwalifikowanych pracowników. Do uwolnienia pełnego potencjału organizacji i łańcucha wartości potrzebna jest sprawna komunikacja, empatia i szacunek.

Nieodpowiednie zarządzanie powoduje spowolnienia. Wszelkie reakcje, zmiany, wdrożenia i okresy przejściowe, od idei i koncepcji do wyników wymagają zbyt wiele czasu. Jest to poważny problem dla wszystkich funkcji, a nie tylko łańcucha dostaw. Dziś wyzwaniem jest również realizacja łańcucha dostaw, ponieważ dostawa podlega częstym zmianom, które wymagają szybkich reakcji. Istnieje duża różnica między zarządzaniem i przywództwem, a dyscyplina SCE jest jeszcze tak niedojrzała, że nadal dominuje podejście do zarządzania technicznego, w którym skupiamy się na kluczowych wskaźnikach wydajności (KPI), arkuszach Excel i technologii, a nie ludziach, czy strukturach i strategicznych kierunkach. Zyski z dobrego zarządzania obejmują uwolnienie potencjału i zaoszczędzony czas. Czas powinien być interpretowany jako budowanie relacji, zdolności lepszego reagowania i szybszego wdrażania zmian.

Pojęcie "oporu przed zmianami" jest zbyt często używane, jako wyjaśnienie nieudanych inicjatyw zmian. Jednak według ekspertów zarządzania to nie opór przed zmianami jest przyczyną, kiedy coś się nie udaje. Opór przed zmianami jest wynikiem braku koncentracji na czynniku ludzkim, na przykład brak lub zbyt małe zaangażowanie, niewystarczająca komunikacja i udział kierownictwa, niedostateczna zdolność do zapobiegania negatywnym odczuciom towarzyszącym zmianom.

O kolejnych pięciu Super Trendach można przeczytać w drugiej części artykułu. (materiał w języku angielskim)

Kolejne Super Trendy to:
6. Zrównoważony rozwój i CSR
7. Dobre gospodarowanie
8. Przejrzystość łańcucha dostaw
9. Wielkie dane, mobilność, internet przedmiotów ( IoT) i media społecznościowe
10. Współpraca i integracja w łańcuchu

Źródła: Badania i materiały z Gartner Group, McKinsey, Cap Gemini, IMD, MIT CTL, Aberdeen Group, BVL International, KPMG, AT Kearney, profesor Martin Christopher / Cranfield School of Management i profesor René de Koster / Erasmus University.

2014-12-09
Newsletter
BĄDŹ NA BIEŻĄCO! Nieustannie gromadzimy i tworzymy inspirujące i ciekawe artykuły oraz istotne informacje biznesowe. Zapisz się do naszego newslettera aby otrzymywać najnowsze i najciekawsze informacje bezpośrednio do swojej skrzynki mailowej bez żadnych kosztów, sześć razy w roku!
ZAPISZ SIĘ
Dołącz do nas
Śledź nas poprzez media społecznościowe i miej dostęp do najnowszych informacji.
ranktrackr.net